In 9 maanden tijd heeft Sure Flow chloordioxide ervoor gezorgd dat ons gietwater weer van goede kwaliteit was. Er kwam stabiliteit terug in onze teelt. Toch bleek dat niet al onze teeltproblemen opgelost waren. “Ik kon mijn vinger er niet op leggen waarom het soms toch nog mis ging bij één partij planten” vertelde Wilfred. “Overdag klopte alles: metingen waren positief en alle potplanten stonden er goed bij. Het moeten de nachten zijn, waarin we iets over het hoofd zagen.” Op advies van CH2O werd J&P ten Have in contact gebracht met Leo van Uffelen. Leo plaatste zijn plantsensoren en vertaalde de data naar belangrijke inzichten, zodat we de punt op de i wisten te realiseren.
De zoektocht naar de juiste formule
“Waterstofperoxide, UV-ontsmetter, chloorbleekoog… ga zo maar door. We hebben in de jaren letterlijk alles geprobeerd, maar de uitval in onze teelt van groene en bloeiende kamerplanten bleef. Niet dat deze hoog is, maar wij gaan voor 100% goed en dan is 99% niet goed genoeg” vertelde Alex ten Have, nieuwe generatie kweker van J&P ten Have. “Nadat we al van alles geprobeerd hadden – nu zo’n 3,5 geleden – zijn we in gesprek geraakt met CH2O en zijn we mede door de “niet blij geld terug garantie” met de Sure Flow oplossing van CH2O gaan werken. Waarom we dat niet eerder gedaan hebben? Iedereen kwam naar zijn zeggen met “de oplossing”. Echter viel dat niet altijd mee. Gelukkig dat CH2O wel waar kon maken wat zij beloofde en dat was voor ons een schot in de roos. De groei en plantontwikkeling verbeterde enorm. We gaan altijd voor optimaal en we teelden al hele mooie planten, maar met deze oplossing konden we weer een extra stapje op de kwaliteitsladder realiseren.”
Na 9 maanden dat CH2O bij ons op het bedrijf liep was het water van perfecte kwaliteit. Dat was het moment waarop we dachten dat al onze problemen verholpen waren: het water was van goede kwaliteit, de potplanten stonden er goed bij, maar toch hadden we soms in een bepaald ras van één specifieke plantweek toch wat problemen” vervolgde Alex. “Ook Wilfred kon daar niet direct zijn vinger op leggen. Dat was eerlijk gezegd ook niet aan hem, want zijn deel klopte volledig: goed gietwater. Toch bleef Wilfred op zoek gaan wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn. Uiteindelijk was Wilfred zijn idee dat het overdag allemaal goed ging, maar dat er iets fout ging op het moment dat we allemaal lagen te slapen. Wilfred bracht ons vervolgens in contact met Leo van Uffelen, zodat we met behulp van plantsensoren 24 uur per dag inzicht kreeg wat er met onze planten aan de hand was en zo kregen we ook het laatste vraagstuk onder controle. Dit vind ik echt een meerwaarde van CH2O. Verregaande service en verder kijken dan alleen hun eigen expertise.”
Een stabiele teelt en een verregaande service
“Uit het 30MHz dashboard waar Leo meewerkt, kwamen waardevolle inzichten. Overdag klopte inderdaad alles, maar het klimaat in de nachten was te grillig. Een te hoge luchtvochtigheid zorgde voor stressmomenten voor de planten. Iets wat we niet direct aan de buitenkant van de plant zagen. Doordat we lopende de 24 uren van de dag elke minuut inbeeld hadden en online konden inzien, konden we direct reageren op veranderingen. Het mooie is dat wanneer je dan aanpassingen doet in je klimaatcomputer je dit de volgende dag ook weer terug zag op de plantsensoren en het online dashboard en zo kregen we het lek echt boven.”
“De verregaande service uit zich niet alleen in het contact met Leo: zijn mijn vaten leeg, dan stuur ik gewoon een appje en dan staat er binnen 1 werkdag direct nieuwe vaten. Dat is fijn! Ook als dat per ongeluk een keer op een zaterdag is. Ook dan komen ze gewoon.”